Tuesday, February 15, 2011

12 Rabi'ul Awal Tahun Gajah

Pukul 6 setengah dah bangun bersiap-siap.

"Ha tak mau makan dulu ka?" mak tanya

"Takpa lah..sat g ada makan-makan kat mesjid."

Pukul 7 semua dah berkumpul kat sekolah agama. Pakai baju kurung putih dengan kain hijau pekat, budak-budak lelaki pun sama pakai baju melayu putih dengan sampin hijau.

Dan setelah itu...beraraklah kami para pelajar sekolah agama rakyat, Ustaz dan Ustazah dan err makcik-pakcik yang supportive. Budak-budak tadika KEMAS pun joined jugak.

"Sallallah Ala Muhammad, Sallallah Alaihi Wassalam..." berarak sambil berselawat dari sekolah agama ke pejabat JKKR dan patah balik ke masjid.

Lepas tu ada ceramah agama kat masjid, ada pertandingan nasyid dan tilawah sekali kalau tak silap.
Tapi yang tak lupa ada acara makan-makan. Menu dia nasi minyak dengan ayam masak merah.
............................................

Itu kenangan masa sekolah rendah dulu. Memori 10 tahun lepas.

Sekarang macam mana nak ekspresikan Maulidur Rasul??

~Duduk diam-diam dengar lagu Maher Zain
~Tulis Blog pasal Maulidur Rasul, buat entry keagamaan sikit
~Pergi masjid, dengar ceramah

ataupun BERSELAWATLAH

  • Sabda Nabi Muhammad S.A.W
"Barangsiapa yang berselawat kepadaku pada waktu pagi sepuluh kali dan pada waktu petang sepuluh kali, dia akan memperolehi syafaatku pada hari kiamat."


p/s : apapun yang kita buat, janji niat kita ikhlas...


~sehingga ke next entry

No comments: