Saturday, January 15, 2011

Ada apa dengan sebuah puisi??

Aku lari ke hutan,
kemudian menyanyiku,
ku lari ke pantai,
kemudian teriakku...
Sepi..sepi dan sendiri aku benci.
Aku mau bingar,
aku mau di pasar.
Bosan aku dengan penat,
dan enyah saja kau..pekat
dan seperti berjelaga jika aku sendiri.
Pecahkan saja gelasnya,
biar ramai,
biar mengaduh sampai gaduh.
Ahh ada malaikat menyulam jaring
laba-laba belang di tembok keraton putih.
Kenapa tak goyangkan saja locengnya?
Biar terderah
atau...
aku harus lari ke hutan belok ke pantai...?

~dari filem ada apa dengan cinta

Pernah dengar puisi ini??? Puitis kan...dan sebenarnya puisi ini ada satu lagi versi...

Nak dengar????

Nah terimalah...

Ku lari ke hutan,
kemudian aku terdengar gemersik suara wanita menyanyi...
Romaku meremang...ahh hantu barangkali,
Ku lari ke pantai laju-laju tanpa pandang belakang...
Kemudian teriakku...
Sepi....sepi dan sendiri aku benci...
Aku mau bingar kerna aku takut...
Aku mau di pasar kerna perutku berkeroncong mau diisi.
Bosan aku dengan penat dan enyah saja kau..pekat??? *mungkinkah susu pekat F&N??
Dan seperti berjelaga jika aku sendiri.
Pecahkan saja gelasnya
biar ramai..biar pecah kaca pecah gelas sudah baca harap balas
Ahh ada malaikat menyulam jaring sang labah 
di tembok keraton putih.
Kenapa tak bunyikan saja loceng tanda waktu rehat sudah habis
Biar pelajar tahu waktu makan sudah permisi
atau ada yang tegar tidak mahu masuk ke kelas 
dan terus berlari ke hutan belok ke pantai.


p/s : jangan tanya mana saye dapat satu lagi versi ini hahahaha. Bila dah berpuisi tiba-tiba rasa urmm I wanna be in love kahkahkah *ketawa berdekah-dekah dalam hati...what tak kelakar?? ok fine tak payah gelak k.

~sehingga ke next entry..bye

7 comments:

amier azrul said...

uish..
puitis nye
hehe

farahAzreenHJAhmad said...

hahaha..ambo meme puitih...mung jo tok tahung....

aLoNg.... said...

bakat tu da ade...
stylo tu kurang..
hahaha..

aliapeng said...

do you love this movie?

farahAzreenHJAhmad said...

along, yelah...aku kurang style hahahahaha

ali, love damn much...sampai terhafal puisi ni hahahaha

LaLa.. said...

kau gile??
hahaha ade sikit ko..
but nice la puisi gile kau..hahaha

farahAzreenHJAhmad said...

lala, gile tu macam garam dalam makanan...perlu ada tapi jgn byk...